Forum Dyskusyjne PPJK

Forum Żeglarzy Pucharu Polski Jachtów Kabinowych
Zobacz również: Strona główna PPJK
Teraz jest sobota, 3 grudnia 2022, 16:38

Strefa czasowa: UTC [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: poniedziałek, 13 stycznia 2020, 20:02 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
Uwagi (merytoryczne):
1. Brak tytułu "dokumentu" - w poprzednich wydaniach stwierdzano, że są to "Przepisy Pomiarowe Jednokadłubowych Jachtów Kabinowych", "Formuła PZŻ 2013 - 2016" lub "Przepisy klasowe jachtów klasy T" , "Edycja 2017 2020", już bez PZŻ.
Na końcu proponowanego dokumentu jest logo PZŻ z dopiskiem, że "Przepisy Pucharu Polski Jachtów Kabinowych Klasy T, zostały sfinansowane ze środków Polskiego Związku Żeglarskiego".

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: poniedziałek, 13 stycznia 2020, 22:13 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
2. Brak w składzie Komisji Jurka Kubaszewskiego. ?

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2020, 12:53 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
3. Dodano w uwagach o stosowaniu: zmiany wprowadzone przez WS w PRŻ lub PPSŻ.
Fajnie, tylko dlaczego niektóre zapisy w "projekcie" są niezgodne z zapisami powyższych przepisów światowych?

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2020, 12:55 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
Admirał napisał(a):
3. Dodano w uwagach o stosowaniu: "zmiany wprowadzone przez WS w PRŻ lub PPSŻ."
Fajnie, tylko dlaczego niektóre zapisy w "projekcie" są niezgodne z zapisami powyższych przepisów światowych?

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2020, 14:09 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
d. Wklęsłe burty: dodano „Pomiaru dokonać należy
przy pomocy sztywnej listwy o długości min. 1,5 m.”

Pytanie: czy listwa ta może być krzywa?

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2020, 14:14 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
4.2. b. poprawka na rodzaj pow. bocznego oporu:

„miecz szybry +1%” poprawić na SZYBROWY +1%

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 14 stycznia 2020, 19:24 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
W pkt. 1.2 Jacht seryjny, dodano „w granicach tolerancji producenta-wymiary kadłuba”
Skąd mierniczy weźmie te "tolerancje"?

W pkt. 1.5 Procedura dla jachtów wprowadzanych do produkcji.

dotyczy formy samego kadłuba czy całego oprzyrządowania?

3.1. Warunki ogólne

dodano nowy podpunkt "h" --"W klasach T dopuszcza się dowolny system obsługi
miecza czy płetwy sterowej."

Dotychczas nie było nic na ten temat. Miecze i stery były dowolnie "obsługiwane" (ręcznie sznurkiem, talią, korbą ze ślimakiem lub wciągarką elektryczną i hydrauliczną. Teraz pewnie można będzie indukcyjnie, atomowo,.. i co tam jeszcze wymyśli się :D . W regatach ORC (WS) za używanie sił poza manualnych jest KARA we współczynniku przeliczeniowym.

4.1. Obliczenie wsp. Vp – podstawowego

BRAK WZORU NA Vp – wywalono, dlaczego?

4.2. a. Poprawka na wiek jachtu - według poniższej tabeli: brak wartości minusowych oznacza "karę za starość" zamiast "nagrody".

Czyżby autorzy ukarali jachty z datą kadłuba? Im starszy tym większa kara?

Zmieniono również przedziały "bezzmiennej" „starości” kadłuba jachtu. Już od 7 lat będzie poprawka lecz powyżej 20 lat zmniejszono kolejno z 2,5%, 2% do 1,5%. Dlaczego? Za maszt kompozytowy kara 3% a za 20 lat jachtu tylko 1,5%. Nie rozumiem gradacji.

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 17 marca 2020, 22:25 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
Lecimy dalej:

Pkt. 4.2. h. Osprzęt i okucia pokładowe:

- Kosze rufowy i dziobowy wys. min 50 cm – 0,3%
same kosze? Bez relingu? Po co taka poprawka bez relingów?
- Relingi (wys min 40 cm) – 0,2%
bez koszy? dwie stójki? Dookoła pokładu?
Dlaczego występuje różnica 10 cm pomiędzy wysokością koszy a relingiem?
Skąd takie wartości? Od kilkudziesięciu lat producenci jachtów na świecie stosują ergonomiczne i bezpieczne wymiary koszy i relingów zaakceptowane przez WS.
A są ona takie: Za OSR 2019
Pokładu otoczony dookoła systemem lin relingowych i koszy
następuje:
Ciągłe liny relingowe od dziobu do rufy (lub w pobliżu).
Bramka po każdej stronie łodzi jest dozwolona. Sztormreling nie może ograniczać poruszania się załogi od dziobu do rufy. Taśmy, osłony PCV i podobne nie mogą zmieniać napięcia na liny relingu.
Minimalne wysokości lin relingów , koszy dziobowego i rufowego, nad pokładem roboczym:
górna: min. 600 mm (24”)
pośrednia: min 230 mm (9”)
odległość pomiędzy linami nie większa niż 380 mm (15 ”), z wyjątkiem jachtów z
datą produkcji przed 1993 r., gdzie nie może być większy niż 560 mm
(22 ”)

Jachty o długości Loa mniejszej niż 8,5 m (28 ') może mieć z jedną linę relingową o
wysokość od 450 mm (18 ”) do 560 mm (22”)

Podstawy koszy i stójek relingowych zainstalowane na stałe z koszami i
stójkami utrzymywane mechanicznie w swoich podstawach

Zewnętrzna część podstawy koszy i stójek (kosze dzielone) nie znajduje się dalej od
krawędź pokładu roboczego niż 5% maksymalnej wiązki lub 150 mm (6 ”),
w zależności od tego, która wartość jest większa.

-stójki mogą być nachylone pod kątem do 10 ° od pionu w dowolnym punkcie
powyżej 50 mm (2 ”) od pokładu
-Kosz dziobowy może być otwarta pod warunkiem, że otwór między koszem a
żadna część łodzi nie przekracza 360 mm (14 ”)

Liny relingu mogą kończyć się na odpowiednio wzmocnionych stójkach lub przechodzić przez nie, wewnątrz i zachodzić na kosz dziobowy

Gdy siła odchylająca 4 kg zostanie przyłożona do linii relingu w punkcie środkowym
najdłuższej rozpiętości między stójkami za rufą masztu,
ugięcie nie może przekraczać:
- 50 mm (2 ”) dla górnej lub pojedynczej linii życia
- 120 mm (4 ¾ ”) dla pośredniej linii życia
Średnica stalowych lin relingów 3mm dla jachtów o Loa<8,5m
Średnica stalowych lin relingów 4mm dla jachtów o Loa>8,5<13m


_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 17 marca 2020, 22:30 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
Źle dobrałem kolor:
Pokładu otoczony dookoła systemem lin relingowych i koszy
następuje:
Ciągłe liny relingowe od dziobu do rufy (lub w pobliżu).
Bramka po każdej stronie łodzi jest dozwolona. Sztormreling nie może ograniczać poruszania się załogi od dziobu do rufy. Taśmy, osłony PCV i podobne nie mogą zmieniać napięcia na liny relingu.
Minimalne wysokości lin relingów , koszy dziobowego i rufowego, nad pokładem roboczym:
górna: min. 600 mm (24”)
pośrednia: min 230 mm (9”)
odległość pomiędzy linami nie większa niż 380 mm (15 ”), z wyjątkiem jachtów z
datą produkcji przed 1993 r., gdzie nie może być większy niż 560 mm
(22 ”)

Jachty o długości Loa mniejszej niż 8,5 m (28 ') może mieć z jedną linę relingową o
wysokość od 450 mm (18 ”) do 560 mm (22”)

Podstawy koszy i stójek relingowych zainstalowane na stałe z koszami i
stójkami utrzymywane mechanicznie w swoich podstawach

Zewnętrzna część podstawy koszy i stójek (kosze dzielone) nie znajduje się dalej od
krawędź pokładu roboczego niż 5% maksymalnej wiązki lub 150 mm (6 ”),
w zależności od tego, która wartość jest większa.

-stójki mogą być nachylone pod kątem do 10 ° od pionu w dowolnym punkcie
powyżej 50 mm (2 ”) od pokładu
-Kosz dziobowy może być otwarta pod warunkiem, że otwór między koszem a
żadna część łodzi nie przekracza 360 mm (14 ”)

Liny relingu mogą kończyć się na odpowiednio wzmocnionych stójkach lub przechodzić przez nie, wewnątrz i zachodzić na kosz dziobowy

Gdy siła odchylająca 4 kg zostanie przyłożona do linii relingu w punkcie środkowym
najdłuższej rozpiętości między stójkami za rufą masztu,
ugięcie nie może przekraczać:
- 50 mm (2 ”) dla górnej lub pojedynczej linii życia
- 120 mm (4 ¾ ”) dla pośredniej linii życia
Średnica stalowych lin relingów 3mm dla jachtów o Loa<8,5m
Średnica stalowych lin relingów 4mm dla jachtów o Loa>8,5<13m

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 18 kwietnia 2020, 18:37 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
4.2 f poprawka za śrubę napędową (NIE STAŁĄ) silnika stacjonarnego.
śruba stała silnika może być M10 x 30 zamocowana "metodą klejenia" do dna. To samo co 8 lat
temu i ciągle bez zmian na jednoznaczność.

"(na stałe zamocowaną do dna jachtu) POD DNEM

"Uwaga: aby poprawka na śrubę silnika stacjonarnego mogła
zostać przyznana jacht musi być zdolny na silniku pokonać
dystans 20 długości kadłuba w czasie nie dłuższym niż 1
minuta"


Pytanie : Z WIATREM CZY POD WIATR?

POWINNO BYĆ 20M Z WIATREM I 20 M POD WIATR W CZASIE NIE DŁUŻSZYM NIŻ 2 MINUTY, WLICZAJĄC NAWRÓT.


Załączniki:
Śruba stała z silnika stacjonarnego.JPG
Śruba stała z silnika stacjonarnego.JPG [ 202.02 KiB | Przeglądane 21428 razy ]

_________________
CORS
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 18 kwietnia 2020, 18:38 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
Oczywiście nie 20 M a 20 długości kadłuba.

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 11 listopada 2020, 20:49 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
Zamieszczono OFICJALNE przepisy klasowe jachtów klas "T" edycja 2021-2024.
Znowu z wadami. Autorzy nie czytają naszego forum, czy olewją zasady, które obowiązują w przepisach światowych, na które nawet się powołują i które powinni przestrzegać jako członkowie ?

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 21 listopada 2020, 19:33 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
Rozważania zapisów przepisów.
W formule jest:
"d. Poprawka na śrubę stałą silnika stacjonarnego
(na stałe zamocowaną do dna jachtu)
śruba stała – 1,5%,
śruba składana – 0,5%"

Powinno być:

d. Poprawka za śrubę napędową silnika stacjonarnego
zamocowaną pod dnem jachtu.
śruba stała – 1,5%,
śruba składana – 0,5%"

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 21 listopada 2020, 19:44 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
W Formule jest:
"aby poprawka na śrubę silnika stacjonarnego mogła
zostać przyznana jacht musi być zdolny na silniku pokonać
dystans 20 długości kadłuba w czasie nie dłuższym niż 1
minuta"

Powinno być:
aby poprawka na śrubę napędową silnika stacjonarnego mogła
zostać przyznana jacht musi być zdolny na silniku pokonać
dystans 20 długości kadłuba Z WIATREM I POD WIATR (razem 40 Loa)w czasie nie dłuższym niż 2
minuty, wliczając nawrót.

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 27 stycznia 2021, 19:19 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 74
Lokalizacja: Gdańsk
Chyba czas przejść na "emeryturę regatową". Wzrok nie ten, analiza porównawcza przepisów "trudna" a opisów zmian w formule nie ma i moja"wtopa". Aż tu dzisiaj "bomba"! Czołowa żaglownia polska konsultuje ze mną nowe przepisy i pyta, "czy jest ograniczenie materiałów na żagle w formule PPJK bo oni nie widzą. Będąc na "wolnym powietrzu" i nie mając wglądu do "poprawek" , odpowiadam, że jest to niemożliwe. 20 lat "walczyłem" z tym zapisem "+1% za żagle kompozytowe" i przestałem "walczyć". Mówiono - wyścig zbrojeń, biedni "czarterowcy" ..... Po powrocie, sprawdzam, porównuje i oczom nie wierzę. NIE MA POPRAWKI (kary), zniknęła. Absolutna rewolucja w Formule. Podobno "omawiana" na stronie, tylko jakiej, chyba "fujbukowej" bo na oficjalnej, którą tylko używam nie było nic na temat zniesienia poprawki (kary) za żagle inne niż tkane. Szkoda, że została "odstraszająca"(określenie autorów Formuły) kara 3% za maszt kompozytowy. Chyba trzeba będzie czekać na jej zniesienie następne 20 lat :lol:

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL