Forum Dyskusyjne PPJK

Forum Żeglarzy Pucharu Polski Jachtów Kabinowych
Zobacz również: Strona główna PPJK
Teraz jest niedziela, 25 lutego 2018, 18:12

Strefa czasowa: UTC [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 5 marca 2007, 20:07 
Offline
Ma bardzo dużo wolnego czasu ...

Dołączył(a): niedziela, 9 kwietnia 2006, 11:23
Posty: 1183
Lokalizacja: Gdańsk
Zasięgnęliśmy również porady u przysięgłego tłumacza języka angielskiego i jednoznacznie stwierdził, że użyte słowa "either" i "or" w tym zdaniu oznaczają rozłączność (wersyjność) tego zdania i polskie tłumaczenie jest właściwe -"albo". Problem ten będę przedstawiał na konferencji sędziów PZŻ w dniach 10-11.03.2007. Rozważcie sytuację, w której na dolną boję, którą należy pozostawić po prawej burcie żegluje prawym halsem np. 5 jachtów Skippi na genakerach przy słabym wietrze (wiatr pozorny dla nich to połówka) a na lewym halsie (też połówką i kontrkurs) jedzie jedno Skippi i krzyczy co - krycie ?? wewnetrzny??? lewy?? miejsce????. I 5 jachtów na prawym, które taktycznie rozegrali pełny, żeby na prawym wjechać na boję muszą ustąpić i dać miejsce lewemu???? Co z definicją krycia?? zgodnie z Waszą interpretacją wszystkie jachty żeglujące od górnej boi do dolnej są w kryciu??

_________________
CORS


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 6 marca 2007, 20:34 
Offline
Mała Gaduła

Dołączył(a): środa, 19 stycznia 2005, 10:26
Posty: 50
Lokalizacja: Europa Środkowa
Admirał napisał(a):
Zasięgnęliśmy również porady u przysięgłego tłumacza języka angielskiego i jednoznacznie stwierdził, że użyte słowa "either" i "or" w tym zdaniu oznaczają rozłączność (wersyjność) tego zdania i polskie tłumaczenie jest właściwe -"albo".


IMHO slowka either i or faktycznia oznaczaja rozlacznosc zdan, ale dotycza one zdan: "albo kursem na wiatr" i "albo, gdy kursem wlasciwym dla jednego z nich...", natomiast zdanie "Jednakze nie stosuje sie on (b) podczas, gdy jachty zegluja na przeciwnych halsach" jest nadrzedne dla nich.


Admirał napisał(a):
Problem ten będę przedstawiał na konferencji sędziów PZŻ w dniach 10-11.03.2007. Rozważcie sytuację, w której na dolną boję, którą należy pozostawić po prawej burcie żegluje prawym halsem np. 5 jachtów Skippi na genakerach przy słabym wietrze (wiatr pozorny dla nich to połówka) a na lewym halsie (też połówką i kontrkurs) jedzie jedno Skippi i krzyczy co - krycie ?? wewnetrzny??? lewy?? miejsce????. I 5 jachtów na prawym, które taktycznie rozegrali pełny, żeby na prawym wjechać na boję muszą ustąpić i dać miejsce lewemu????


Krzyczy "miejsce", oczywiscie.

Te 5 jachtow taktycznie zle rozgegralo pelny, skoro znalazl sie jacht w kryciu po wewnetrznej przy okrazaniu znaku, gdyz halsy nie maja tam znaczenia (probujesz, swoim przykladem, udowadniac twierdzenie wnioskiem wywiedzionym z tego twierdzenia).

Admirał napisał(a):
Co z definicją krycia?? zgodnie z Waszą interpretacją wszystkie jachty żeglujące od górnej boi do dolnej są w kryciu??


Definicja jest jasna, a odpowiedz na drugie pytanie brzmi NIE, gdyz:
a) jachty sa w kryciu na przeciwnych halsach wtedy gdy ma zastosowanie przepis 18
b) "przepis 18 ma zastosowanie, gdy jachty zblizaja sie, celem okrazenia lub ominiecia znaku..."

Korzystajac z okazji, i ja sie zapytam - Po co ISAF wprowadzal wyjatek do definicji krycia dla zastosowan przepisu 18, a potem, w rzeczonym 18 przepisie ten wyjatek (jezeli jest, jak twierdzisz) zniosl ?
Oraz po co bylaby uwaga "gdy przepis Rozdzialu C pozostaje w konflikcie z przepisem Rozdzialow A lub B, obowiazuje przepis Rozdzialu C" ?
Czy tylko po to, by bylo trudniej czytac przepisy ?

I czy mozemy rozwazyc taka sytuacje, zakladajac, ze twoje twierdzenie jest prawdziwe.
Grupa jachtow wplywa w kryciu, na lewym halsie, w strefe dwoch dlugosci.
Jacht najbardziej zewnetrzny jest nieco z przodu (ale w kryciu), wykonuje pierwszy zwrot z wiatrem i w tym momencie, wszystkie jachty wewnetrzne, ale nadal na lewym halsie, nagle musza mu ustepowac (i nie maja juz prawa do miejsca, bo wg Ciebie, nie sa juz w kryciu). (Albo odwrotnie, jachty, ktore wykonaja zwrot z prawego na lewy, musza natychmiast ustepowac tym, co pozostaly na prawym, bo nie obowiazuje wtedy przepis 15 ani 16).

Czy przy takiej interpretacji przepisow okrazanie znaku z koniecznoscia wykonania zwrotu z wiatrem byloby bezpieczne ?


Pzdr
Kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 28 czerwca 2011, 00:13 
Offline
Ogromna Gaduła

Dołączył(a): wtorek, 8 lipca 2008, 17:02
Posty: 601
Lokalizacja: Kraków
Stary wątek ale warty odświeżenia. W nowej wersji przepisów 2009-2012 jest to lepiej ujęte:

18.1 Kiedy przepis 18 ma zastosowanie
Przepis 18 ma zastosowanie pomiędzy jachtami, gdy wymagane jest,
aby pozostawiły znak po tej samej stronie i co najmniej jeden z nich
znajduje się w strefie. Jednakże nie stosuje się on:
(a) pomiędzy jachtami halsującymi na przeciwnych halsach, na wiatr,
(b) pomiędzy jachtami na przeciwnych halsach, gdy kursem
właściwym przy znaku dla jednego z nich, ale nie dla obydwóch
jest wykonanie zwrotu na wiatr,
(c) pomiędzy jachtem zbliżającym się do znaku, a jachtem,
opuszczającym znak lub
(d) jeżeli znakiem jest ciągnącą się przeszkoda, w tym przypadku
stosuje się przepis 19.


I wszystko jasne bez pomocy prof. Miodka. :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 14 lipca 2011, 21:04 
Offline
Duża Gaduła

Dołączył(a): poniedziałek, 12 lipca 2010, 16:12
Posty: 174
Lokalizacja: Gdańsk
Nikt nie ma wątpliwości kto ma prawo drogi na nawietrznej, pierwszej po starcie. Prawy jest święty. Problem na dolnym znaku, na który wchodzą jachty na przeciwnych halsach wiatrem pełnym. Pytanie: czy obowiązuje przepis 10 czy 18?. Dla mnie jest to jednoznaczne. Zawsze prawy ma pierwszeństwo. Krycie ma miejsce dla jachtów na tych samych halsach. Ale są inne interpretacje tej sytuacji. Nasze szanowne kolegium sędziowskie powinno wydać wyrok w tej sprawie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 14 lipca 2011, 21:21 
Offline
Duża Gaduła

Dołączył(a): wtorek, 15 grudnia 2009, 01:09
Posty: 196
Lokalizacja: Warszawa
Janusz napisał(a):
Prawy jest święty. Nasze szanowne kolegium sędziowskie powinno wydać wyrok w tej sprawie.


A jednak prawy nie zawsze jest święty. Kolegium ma casebook.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 14 lipca 2011, 22:10 
Offline
Mała Gaduła
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 3 maja 2004, 17:11
Posty: 84
Lokalizacja: warszawa wesoła
Janusz napisał(a):
...Prawy jest święty. Problem na dolnym znaku, na który wchodzą jachty na przeciwnych halsach wiatrem pełnym.

Na kursach regatowych prowadzonych przez znanego Sędziego Regatowego PZŻ I klasy wiele razy była omawiana sytuacja na dolnym znaku.
Jeżeli jachty wchodzą w strefę znaku w kryciu to pierszeństwo ma jacht wewnętrzny!!
Jeżeli jest to trasa lewoskrętna (czyli tak jak w przypadku naszych regat flotowych) to ten wewnętrzny najczęściej ma prawy hals, a zewnętrzny płynie lewym halsem... I w tym przypadku prawy rzeczywiście będzie miał pierwszeństwo przed lewym ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 19 lipca 2011, 09:39 
Offline
Ogromna Gaduła

Dołączył(a): wtorek, 8 lipca 2008, 17:02
Posty: 601
Lokalizacja: Kraków
Janusz napisał(a):
Problem na dolnym znaku, na który wchodzą jachty na przeciwnych halsach wiatrem pełnym. Pytanie: czy obowiązuje przepis 10 czy 18?. Dla mnie jest to jednoznaczne. Zawsze prawy ma pierwszeństwo. Krycie ma miejsce dla jachtów na tych samych halsach. Ale są inne interpretacje tej sytuacji. Nasze szanowne kolegium sędziowskie powinno wydać wyrok w tej sprawie.


Definicja:

Swobodny z tyłu i swobodny z przodu; Krycie. Jacht jest swobodny z tyłu w
stosunku do innego jachtu, gdy jego kadłub i osprzęt będąc w pozycji
normalnej, znajdują się za linią prostopadłą przechodzącą przez najbardziej do
tyłu wysunięty punkt kadłuba i osprzętu tego drugiego jachtu znajdujących się
w pozycji normalnej. Ten drugi jacht jest swobodny z przodu. Jachty są w
kryciu, gdy żaden z nich nie jest swobodny z tyłu. Jachty są również w kryciu,
gdy jacht znajdujący się pomiędzy nimi jest w kryciu z obydwoma. Określenia
te stosują się zawsze do jachtów na tych samych halsach. Nie stosują się one do
jachtów na przeciwnych halsach chyba, że ma zastosowanie przepis 18 albo
obydwa jachty żeglują pełniej od wiatru rzeczywistego niż dziewięćdziesiąt
stopni.


I wszystko jasne. :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 18 stycznia 2012, 11:16 
Offline
Napisał więcej niż raz

Dołączył(a): wtorek, 2 sierpnia 2011, 18:34
Posty: 15
Kuba ma rację - na dolnej boi z wiatrem jacht wewnętrzny ma prawo do miejsca do okrążenia znaku czyli przepis 18 jest ważniejszy od 10


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]